Dag 2:

När vi så satte oss i bilen igen valde vi att styra kosan mot andra sidan av ön, mot Skala närmare bestämt. För att ta sig mot den delen av ön krävs det att man åker på lika vingliga vägar genom små byar, branta kurvor och djupa dalgångar för att komma ut mot kusten igen. Hastigheten går aldrig över 70 km/h och ändå känns det i vissa lägen som alldeles för fort.

Kusten mot Skala

Eftersom vi hade spenderat förmiddagen hemma, ätit lunch i lägenheten blev det sen avfärd bort mot den andra sidan av ön. Vårt mål för dagen var helt enkelt bara att hitta en strand att svalka av oss på, det gjorde vi såklart.

Stenar är skoj!

Att jag inte gillade sand hade vi ju redan listat ut, men vad vi hade missat att tänka på var ju att Lilla A älskar stenar. Hon kan sitta och pilla, peta, kasta och äta stenar i evigheter utan att riktigt tröttna, just därför var stranden i Skala helt underbar. För oss var det mest smått omöjligt att ta sig ner i vattnet utan att skrika högt av smärta, när det dessutom kom en våg och såg till att alla våra tillhörigheter blev översvämmade tackade vi bestämt för oss och åkte tillbaka mot Lassi.

Det var nog första och enda gången jag har kört bil i bikini. För er som undrar var det inte alls så skönt som det verkar.

Dag 3:

Redo att sticka!

Vi hade planerat att göra ett återbesök till Skala för att hinna utforska staden, kanske även lägga oss för att bada vid stranden eftersom vi var tidigt ute. Just denna dag gick dock vågorna alldeles för högt och drog dessutom med sig otrevliga sjok av tång till stränderna, så vi körde helt enkelt förbi och vidare.

Åker man längre upp längs (den otroligt vackra) kusten från Skala kommer man inom kort till området där Poros ligger. Våra grannar på hotellet var förälskade i denna lilla hamnstad som de hade bott i på 90-talet och vi var ju tvungna att se om de hade rätt.

Otroligt välskötta lekparker!

Nu blev det inte speciellt mycket bad ens i Poros eftersom de eländiga vindarna följde med oss även dit. Istället åt vi en varsin vedugnsbakad pizza medan A passade på att sova, sedan lekte vi lite i skuggan på lekparken som var tillägnad Obelix innan vi rörde oss vidare och tillbaka längs samma väg vi kommit för att slutligen stanna till i Katelios där vi doppade tårna.

Dag 4:

Sami heter nästa hamnstad som man kommer till om man fortsätter upp längs kusten från Poros och det var hit vi passade på att åka på förmiddagen. Precis utanför staden hittade vi denna urmysiga stenstrand som vi bosatte oss på några timmar innan solen blev för varm för A. En av få naturliga skuggplatser vi har hittat (parasoll går annars att hyra på de flesta platser och kostar mellan 6-10 Euro/dag) som dessutom var ledig!

Sami

Återigen, det fanns sten, då är A nöjd. När A är nöjd – är vi nöjda – ja – ni förstår! Efter en stund började dock solen värma på mer och mer och vi beslutade oss för att ta oss in till hamnen och se om det fanns någon vettig mat. Vi fastnade på en restaurang som hette Dolphins och beställde varsin souvlaki. Är ni någonsin i Sami och vill äta kan jag rekommendera att ni håller er långt från detta ställe, då maten var bland det sämsta jag någonsin blivit serverad någonstans.

Ett stort plus däremot var att restaurangen låg precis vid hamnen och det därför fanns möjlighet att kasta bröd till fiskarna. Här satt jag och A på huk länge för att locka till oss lite fiskar i det härligt blåa vattnet.

Stranden sett mot Sami

Fiskebåt i Sami

Efter lunch satte vi oss återigen i bilen och passade på att åka bort mot Agia Efimia som ligger ännu mer norrut från Sami. Här hade vi tänkt ta en promenad, men fläkten försvann och skuggan innehöll 40 grader så istället fastnade jag och E i varsin fåtölj på ett café längs marinan och bara slappade medan A sov sin eftermiddagsvila i vagnen. Byn i sig verkar vara ett mysigt samhälle med ett fåtal tavernor och butiker som alla säljer samma saker.

Dag 5:

Många var de som hade tipsat om stranden på lilla halvön Palaki. Dit var vi alltså tvungna att ta oss, även då det var en otroligt het dag ute hoppades vi få lite svalka vid vattnet eftersom brisen helt slutat komma kring vårt hotell.

Petani Beach

Nej, det fanns såklart ingen svalka förutom i vattnet, men vid det här laget hade jag vant mig vid värmen och stördes inte så pass mycket av det som jag borde gjort. Stranden var underbar med en blandning av sand, grus och sten. Fötterna vänjer sig rätt fort med att det gör ont under trampdynorna när man försöker ta sig i och ur vattnet, annars finns ju alltid de underbara croc:sen som man kunde ha med sig i vattnet.

Lek och bus!

Efter några timmar kände vi oss färdiga även här, gav oss in till Lixouri som är den stora staden på halvön i jakt på lite mat. Enda problemet var att staden nästintill var öde så dags på dagen, vi fick nöja oss med lite dricka och att sen vända hemåt. Det går även att ta båt från Lixouri till Argostoli och vice versa om man vill, men vi var lite lata och orkade inte vänta på nästa färja.

Ett övergivet torg i Lixouri.

Gammaldags charm

Dag 6:

En heldag i Katelios, en liten fiskeby som ligger längs kusten upp mot Skala. Lunch på en av deras strandrestauranger, sedan vidare för att ligga och slappa på stranden vid St Barbaras. Denna lilla by är nog bland det mysigaste vi hann uppleva på vår resa, trots det missade jag att ta en enda bild av stället.

Här däremot vill jag rekommendera en restaurang: Medusa. Så är ni någonsin i krokarna, ta en sväng ner till Katelios och ät en souvlaki på Medusa. Som en frisk fläkt mot de flesta tyvärr lite uttråkade servitörer/servitriser fanns det här lite liv i rörelsen och ett leende på läpparna.